جنگ نرم (1)
15 بازدید
موضوع: ارتباطات
نحوه تهیه : فردی
تاریخ نشر : Jul 20 2010 12:00AM
تعداد شرکت کننده : 0

سه شنبه 29 تیر 1389 10:03:51             شماره‌ خبر :617859  


راهکارهای قرآنی در مقابله با جنگ نرم استکبار/113
حجت‌الاسلام پورامینی:

داشتن معرفت تاریخی لازمه دشمن‌شناسی است


گروه سیاسی: برای دشمن‌شناسی و جریان‌‌شناسی باید معرفت تاریخی داشت تا زمینه‌های آن را به درستی شناخت چرا که اگر حق‌شناسی و حق‌مداری ملاک شود دیگر انسان در مواجهه با اشخاص متزلزل نمی‌شود  


حجت‌الاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی، پژوهشگر حوزوی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با بیان اینکه جنگ نرم ریشه در تاریخ بشریت دارد، تصریح کرد: برخورد حق و باطل از همان ابتدای بشریت بوده، لذا شیوه‌های مختلف تقابل بین این دو جریان از دیرزمان مورد استفاده قرار گرفته شده است که یکی از مهمترین راهکارها برخورد نرم و جنگ روانی است؛ بنابراین مسئله جدیدی نیست و آنچه آن را نوین کرده، استفاده از ابزارهای جنگ نرم است.


وی افزود: در واقع جبهه جنگ از قدیم‌الایام در دو شیوه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مطرح بوده و اکنون نیزهست و در آینده هم خواهد بود؛ سابقا  در سخت‌افزار از ابزارهایی همچون شمشیر و نیزه و با رشد دانش بشر، به تجهیزاتی همچون توپ و تانک و بکارگیری مواد سمی وشیمیایی وحتی سلاح‌ اتمی وهسته‌ای رسید، اما آنچه مورد بحث فعلی است جبهه‌ای است که در قالب جبهه نرم‌افزاری می‌گنجد.


این کارشناس مسائل دینی در مورد اهداف دشمن در این عرصه خاطرنشان کرد: بکارگیری ابزار در این عرصه به منظور ایجاد تغییر در بینش و نگرش جبهه مقابل است تا بتواند نهایتاً برطرف مقابل چیره شود؛ یکی از راه‌ها این است آنچه که در اندیشه‌ها و انگیزه‌ها تأثیرگذار است را تغییر دهد؛ در حقیقت ابزارهای نرم برای انگیزه‌زدایی و ایجاد انگیزه جایگزین در طرف مقابل است تا در ادامه مسیر به‌طور کامل او را مغلوب سازد.


پورامینی با بیان اینکه یکی از راهکارهای مشرکان در دوره صدر اسلام استفاده از شعر و هجو بزرگان دین بود، اظهار کرد: وقتی تاریخ را مورد بررسی قرار می‌دهیم، شعر و ادب و مواردی از این دست را خواهیم دید که مورد استفاده مشرکان قرار می‌گرفت.


وی با اشاره به شرایط کنونی اظهار کرد: همان انگیزه و نگاه با رشد علمی بشر و بکارگیری ابزار نوین، توسعه پیدا کرده و امروز همان مطالب با استفاده از رسانه‌های جمعی تصویری و صوتی و ابزارهای ارتباطی همچون اینترنت، ماهواره وحتی برنامه های گوشی‌های همراه مثل بلوتوث، اس‌ام‌اس و ام‌ام‌اس به صورت گسترده‌تری بکار گرفته می‌شود.


این مدرس حوزه افزود: اگر دیروز دشمن در قالب شعر شخصی را هجو می‌کرد، امروز تبدیل به کاریکاتور و نمایش فیلم و تقلید صدا شده و در دست باطل در جهت باطل هدایت می‌شود. وی افزود: بکارگیری ابزار نوین سلاحی است که می‌تواند در اختیار حق باشد تا به اقتضای لزوم برای مقابله به مثل از آن بهره گرفت، البته با حفظ مرز تقوا این ابزار در راه حق بکار گرفته می‌شود.


پورامینی با اشاره به نمونه‌ای از مقابله مشرکان و مسلمانان در صدر اسلام خاطرنشان کرد: وقتی مشرکین «هبل»، یکی از بت‌های خود را در برابر مسلمانان قرار دادند، با استفاده از رجز و شعر سعی در تضعیف روحیه مسلمانان کردند و به همین منظور شعار می‌دادند که «أعل هبل»، یعنی «بلندمرتبه باد هبل»؛ رسول خدا(ص) بلافاصله فرمان دادند که مسلمانان شعار بدهند «الله أعلا و أجل»؛ مشرکان می‌خواستند روحیه خود را تقویت کنند، در مقابل پیامبر مکرم اسلام (ص) با اتکا به ذات حق به مؤمنان روحیه دادند وروحیه مشرکان را شکستند؛ مواردی اینگونه  وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه رسول خدا(ص) صحنه را به نفع مسلمانان برمی‌گرداندند.


این پژوهشگر حوزوی به راهکارهای مقابله با جنگ نرم پرداخت و گفت: امام علی(ع) در مورد ضرورت حفظ بیداری و هوشیاری می‌فرمایند «ان اخاالحرب الارق، و من نام لم ینم عنه» یک رزمنده بیدار و هوشیار است و هرکس بخوابد، باید بداند که دشمن نخوابیده است.


پورامینی افزود: بیداری و هوشیاری مستلزم درک واقعی است، یعنی برخوردار بودن انسان از تحلیل صحیح مرتبط با واقعیات است که این مستلزم دشمن‌شناسی و جریان‌شناسی است.


وی تصریح کرد: برای دشمن‌شناسی و جریان‌‌شناسی باید معرفت تاریخی داشت تا زمینه‌های آن را به درستی شناخت که مستلزم آن حق‌شناسی و حق‌مداری است، چرا که اگر حق‌شناسی و حق‌مداری ملاک شود دیگر انسان در مواجهه با اشخاص متزلزل نمی‌شود.


این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حادثه جمل و مقابله امام علی(ع) و خواص آن زمان یادآور شد: در دوران امام علی(ع) برخی افراد در حالیکه اعتراف می‌کردند حق با علی(ع) است، اما وقتی در جریان جمل، افراد خاص را در طرف مقابل دیدند، نظر و دیدشان متزلزل شد؛ امام(ع) خطاب به آنها فرمودند مطلب بر شما مشتبه شده است، چرا که حق و باطل با اشخاص قابل شناسایی نیست، «اعرف الحق تعرف اهله و اعرف الباطل تعرف اهله»، «باید حق و باطل را بشناسی، اگر حق را شناختی اهل حق را خواهی شناخت و اگر باطل را بشناسی اهل باطل را خواهی شناخت»؛ این مطلب مهمی است که باید به آن دقت شود، ودریچه مهمی را برای موضع گیری صحیح سیاسی می گشاید.


پورامینی تأکید کرد: برای داشتن درک و تحلیل صحیح نباید به مسائل دنیوی وابسته بود؛ بسیاری از مشکلات همین‌جاست؛ چه بسا شخصی حق را بشناسد اما به خاطر وابستگی مالی، خاندانی، حزبی و قبیله‌ای دست و پای او بسته شود و نتواند موضع صحیح را انتخاب و بیان کند، وابستگی ودلبستگی به دنیا از موانع اصلی برخورداری از درک وتحلیل درست وتصمیم گیری بموقع سیاسی است.


ادامه دارد...

 

http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=617859