جنگ نرم (2)
15 بازدید
موضوع: ارتباطات
نحوه تهیه : فردی
تاریخ نشر : Jul 21 2010 12:00AM
تعداد شرکت کننده : 0

چهارشنبه 30 تیر 1389 10:15:41             شماره‌ خبر :618684  


راهکارهای قرآنی در مقابله با جنگ نرم استکبار/114
یک پژوهشگر حوزوی:

دشمن سعی می‌کند روحیه امید در جامعه را به یأس تبدیل کند


گروه سیاسی: دشمن به سراغ نقطه‌ضعف‌ها، کمبودها و نقص‌ها می‌رود؛ از مجموع نتایجی که به دست می‌آورد سعی می‌کند روحیه نشاط و امید را از جامعه و مخصوصاً جوانان بگیرد و تبدیل به روحیه یأس، ناامیدی، بدبینی و رویکرد کج‌بینی و کج‌اندیشی کند و در آخر افراد را به مرحله بی‌تفاوتی و بی‌هدفی بکشاند و در این صورت است که افراد جامعه به مسائل پیرامون خود کاری نخواهند داشت.









 



 



 

محمدامین پورامینی، پژوهشگر دینی


حجت‌الاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی، پژوهشگر حوزوی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با اشاره به چگونگی شناخت حق از باطل تأکید کرد: برای داشتن درک و تحلیل صحیح نباید به مسائل دنیوی وابسته بود؛ چه‌بسا شخصی حق را بشناسد اما به خاطر وابستگی مالی، خاندانی، حزبی و قبیله‌ای دست و پای او بسته شود و نتواند موضع صحیح را انتخاب و بیان کند.
بخش قبلی مصاحبه را اینجا ببینید!


این مدرس حوزه در ادامه گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه عبور از گذرگاه فتنه بسیار مشکل است گفت: در این گذرگاه‌ها بسیاری لغزیدند؛ شخصیتی همچون «ربیع بن خثیم» در دوره امام علی(ع) در این زمینه نتوانست به درک واقعی برسد و نهایتاً از امام علی(ع) خواست که او را به نقطه دور دستی منتقل کند، چرا که نمی‌توانست در مسائل داخلی آن زمان درک درستی داشته باشد؛ از طرفی هم نمی‌خواست از دایره حکومت جدا شود، لذا امام ایشان را به سمت خراسان فرستاد، این در حالی است که ربیع بن خثیم را از زهاد ثمانیه شمرده اند، یعنی یکی از هشت زاهد معروف دنیاست، اما با این حال در جریان‌شناسی، حق‌شناسی و حق‌مداری پایش لغزید؛ درست است که سمت معاویه نرفت، اما آنچه که از او انتظار می‌رفت را انجام نداد؛ این نشان از ضعف ‌معرفتی است، البته به نظر میرسد که خواجه ربیعی که در مشهد مدفون است غیر از ربیع بن خثیم است، چون بر اساس برخی نقلها مثل نقل ابن حبان ربیع بن خثیم به کوفه بازگشت ودر همانجا از دنیا رفت.


وی با تأکید بر لزوم حفظ آمادگی در عرصه جنگ نرم اظهار کرد: فراهم کردن عِده و عُده، نیرو و امکانات در قالب‌ها وزمینه های گوناگون برای رویارویی با دشمن در عرصه‌های مختلف ضروری است.


پورامینی پیشگیری را مرحله‌ای از مقابله با جنگ نرم عنوان کرد و افزود: در مرحله پیشگیری از جنگ نرم دشمن می‌توان جلوی بسیاری از اتفاقات و مسائل را گرفت؛ می‌شود با یک موضع‌گیری سیاسی، آرایش دشمن را به هم زد که البته زیرکی خاص خود را می‌خواهد.


این پژوهشگر دینی تصریح کرد: اینکه در روایات داریم {الحرب خدعه} «جنگ نیرنگ است»، استفاده میشود که  برای فریب دشمن و برای جلوگیری از ضررهای بیشتر می توان با اعلام یک خبر و یا یک موضوع‌گیری سیاسی،ویا با بکارگیری وانجام یک آرایش نظامی و یا تغییر تاکتیکی، دشمن را در تحلیل و درک موقعیت به اشتباه انداخت.


وی در ادامه به رویارویی و مقابله با دشمن در این عرصه اشاره و خاطرنشان کرد: اگر دشمن در این عرصه با ابزار خاص وارد شده است و روزبه‌روز ابزارش را توسعه و پیشرفته می‌کند، باید به مقابله پرداخت؛ نمی‌توان گفت چون دشمن از آن استفاده می‌کند ما تحریم کنیم و سر در لاک خود فروببریم؛ فکر نکنیم اگر کاری صورت نگیرد خودبه‌خود مشکلات حل می‌شود.


پورامینی ادامه داد: اگر دشمن از سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره استفاده‌ می‌کند، اگر دشمن برای فارسی زبان‌ها و هم‌وطنان ما ده ها شبکه ماهواره‌ای به راه انداخته، ویا دشمن برای تخریب عقاید دینی مردم صدها شبکه به راه انداخته، باید زمینه را فراهم کرد تا با بهره گرفتن ازهمان ظرفیت‌ها و امکانات، قوی‌تر و مستحکم‌تر حرکت کرد.









 حجت‌الاسلام پورامینی:


به جای اینکه در حالت انفعال وتآثیرپذیری قرار گیریم باید به مرحله تأثیرگذاری وارد شویم و ابتکار عمل را به دست بگیریم


این پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: به جای اینکه در حالت انفعال وتاثیرپذیری قرار گیریم باید به مرحله تأثیرگذاری وارد شویم و ابتکار عمل را به دست بگیریم؛ اگر ابتکار عمل در دستمان باشد دشمن به سمت راه چاره خواهد رفت و اگر تنها منتظر اقدام دشمن بمانیم تا در پی آن اقدامی انجام دهیم، همان مضمون روایت حضرت امیر مؤمنان امام علی(ع) بر ما منطبق خواهد بود که فرمود «هیچ قومی در خانه خود باقی نماند، مگر اینکه ذلیل شد»، یعنی اگر کسی بخواهد در خانه خود بجنگد به ذلت می‌افتد؛ باید از ابزارها و امکانات نوین با کارآیی، ابتکار و خلاقیت بیشتر استفاده کرد که به حمدالله ملت ما و به خصوص جوانان ما نشان دادند مستعد و برخوردار هستند.


وی با بیان اینکه باید به شیوه‌های دشمن در جنگ نرم دقت شود، اظهار کرد: دشمن از شیوه‌هایی همچون نشر اکاذیب، شایعه و ترور شخصیت افراد تأثیرگذار - که گاهی مؤثرتر از ترور فیزیکی بوده است-، وارد می‌شود و به سراغ نقطه‌ضعف‌ها، کمبودها و نقص‌ها می‌رود؛ از مجموع نتایجی که به دست می‌آورد سعی می‌کند روحیه نشاط و امید را از جامعه و مخصوصاً جوانان بگیرد و تبدیل به روحیه یأس، ناامیدی، بدبینی و رویکرد کج‌بینی و کج‌اندیشی کند و در آخر افراد را به مرحله بی‌تفاوتی و بی‌هدفی بکشاند و در این صورت است که افراد جامعه به مسائل پیرامون خود کاری نخواهند داشت.


پورامینی خاطرنشان کرد: البته هر انسانی تشخیص و درکی دارد، گاهی اوقات تحلیل نادرست می‌شود و منطبق با واقعیت نیست، ولی گاهی ناشی از غرض‌ورزی است که متأثر از عوامل دنیایی است که دست و پای انسان را بسته و چشم را به روی واقعیت می‌بندد و یا اگر واقعیت را ببیند قدرت بیان حق را ندارد.


این مدرس حوزه زدودن زنگارهای درونی را عاملی برای حق‌بینی و درک صحیح حق عنوان کرد و گفت: زنگارها باید کنار برود، چه بسا وقتی انسان با خود خلوت کند مواضعش متفاوت شود؛ شاید تأکیدی که روی بحث نوافل، اعتکاف و سحرهای ماه رمضان می‌شود به این دلیل است که شخص با خود خلوت کند تا زمینه‌ای برای فارغ شدن از زنگارها و دلبستگی‌ها ایجاد شود و بتواند تشخیص درستی نسبت به مسائل داشته باشد و نهایتاً رویکردی صحیح را اتخاذ کند.


http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=618684