تمام اهل سنت زیارت را مستحب می‌دانند
31 بازدید
موضوع: فقه و اصول
مصاحبه کننده : سخنرانى در مرکز فقهی ائمه اطهار
نحوه تهیه : فردی
تاریخ نشر : Dec 4 2014 12:00AM
تعداد شرکت کننده : 0

کد مطلب: 234214  |  تاریخ: 1393/9/13  |  ساعت: 18 : 8

استاد مرکز تخصصی ائمه اطهار:

خبرگزاری رسا ـ استاد مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که استحباب زیارت نزد علمای شیعه و اهل‌سنت مسلم و جای هیچ‌گونه تردیدی نیست، و تنها گروهی بر سر حواشی آن اختلاف دیدگاه دارند، گفت: تنها اقلیتی از اهل سنت که صاحب حکومت هستند چنین اعتقادی دارند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدامین پورامینی، استاد مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) در نشست علمی بررسی فقهی زیارت از منظر مذاهب اسلامی که امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) استان قم برگزار شد، گفت: زیارت اهالی قبور از دیدگاه فقه شیعه و اهل‌سنت در هیچ شرایطی اشکال و حرمتی ندارد و اگر انتقادی از سوی مخالفان وجود دارد، بر سر لوازم زیارت است.

وی در ادامه افزود: زیارت در فقه به دو قسم عام اهل قبور و خاص (پیامبر اکرم(ص)و..) تقسیم می‌شود؛ شیعه و سنی هیچ یک در استحباب زیارت اهل قبور تردیدی ندارند و حتی بسیاری از علمای اهل‌سنت تصدیق دارند که این عمل در سیره حضرت رسول اکرم(ص) جاری بوده و دارای استحباب است؛ زیارت قبور برای زنان را  هم از نظر بسیاری از علمای اهل‌سنت جایز است وچهلر مذهب آنها فتوی به جواز دادند، وتنها تندروان وافراطیان وهابی وسلفی مخالفند.

استاد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: در خصوص زیارت حضرت رسول اکرم(ص) و به تبع آن لئمه اطهار(ع) شیعه و سنی اتفاق بر استحباب آن دارند و حتی میان اهل‌سنت قولی بر وجوب زیارت پیامبر اعظم(ص) نیز وجود دارد.

وی با بیان این‌که مزار بزرگان اهل‌سنت مثل ابوحنیفه وشافعی واحمد بن حنبل وبخاری دارای گنبد و بارگاه هست ومورذ زیارت پیروانشان قرار می گیرد، تأکید کرد: مشکلی در خصوص اصل استحباب زیارت حضرت رسول اکرم(ص) متوجه اهل‌سنت نمی‌شود، چون کسی از آنان منکر آن نیست، اما معتقدین به مکتب استعمارساخته وهابیت در دهه‌های اخیر تحت تأثیر اقلیت تندروی اندیشه حاکم، زیارت‌های خود را بدون هرگونه توسل و تبرک جستن به صاحب قبور انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام پورامینی عنوان داشت: امروز اقلیتی صاحب حکومت و داعیه دار مسلمانان شده‌اند که به وسیله امکانات مختلف و حمایت‌های مغرضانه وبی حد سیاسی ومالی سعی بر سرایت دادن افکار و اعتقادات انحرافی خود بر سایر مسلمانان بوده و اسلام را آن‌گونه که خود می‌پسندند، به جهان معرفی می‌ کنند.

وی ادامه داد: اختلافی که وجود دارد در بحث موضوعات خاص و لوازم زیارت همچون استشفا، توسل، بوسیدن و تبرک جستن است که این نیز بحثی کلامی بوده و از دایره فقه خارج است؛‌ این اختلاف کلامی باید با بحث، نقد و بررسی حل شود، چراکه انحراف پیش آمده به سبب سرایت افکار اقلیت حاکم بوده است.

استاد مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: علمای اهل‌سنت برای حمایت از جواز حکم شرعی زیارت به ادله روایی وسیره مستمره مسلمین تمسک می کنند،  و برخی از روایاتی را که این دسته مبنی بر نهی از زیارت قبور توسط بانوان وزنان می‌آورند را منسوخ می‌دانند؛ ویا آنکه روایات نهی را تنزیهی ونه تخریمی معرفی می‌کنند که حکم شرعی حرمت را نمی‌آورد.

وی بیان کرد: در واقع مخالفت‌های وهابیان تندرو ناشی از نداشتن قدرت فهم وتحلیل عدم شناخت وعدم اقرار به جایگاه ویژه رسول خدا(ص) واولیای دین وبکار نگرفتن عقل در درک مفاهیم دینی دانست وافزود: در این راستا، چند سال پیش قصد داشتند تا گنبد حضرت محمد(ص) را به رنگ نقره‌ای درآورده تا گنبد سیز در بین سایر گنبدها گم وکمرنگ شود وجلوه خاص نداشته باشد، ومسجد نبوی فقط عنوان مسجد بخود گیرد، وحسابی ویژه برای رسول خدا(ص) باز نگردد، که طرح این برنامه با مخالفت وعکس العمل مناسب وبجای اهل سنت عربستان قرار گرفت.

حجت‌الاسلام پورامینی با تأکید بر این‌که علمای اهل‌سنت هیچ کدام با اصل زیارت مخالف نبوده و تنها وهابیت امروز با حواشی وکیفیت زیارت در افتاده است، گفت: ابن حبان از علمای گذشته اهل‌سنت در کتاب خود الثقات ج8 ص456 می‌نویسد، زمانی که در طوس بودم، هرگاه مشکلی به سراغم می‌آمد، به زیارت علی بن موسی الرضا(ع) می‌رفتم و همواره با زیارت ایشان مشکلم حل می‌شد. همچنین ابن حجر در باره امام اهل حدیث ابن خزیمه نقل می کند که وی یه زیارت قبر امام علی بن موسی الرضا شتافت وبه قدری در برابر ضریح امام رضا (ع) تواضع کرد وگریه وتضرع نمود که دیگرات به حیرت افتادند.

وی در پایان گفت: ابن قدامه حنبلی در کتاب المغنی جلد3 ص 589  از «عتبی» نقل کرده است که در نزد قبر رسول اکرم(ص) بودم، ناگاه اعرابی به آن‌جا آمد و گفت؛ خدا فرموده است که گناهکاران به سراغ تو آیند، ومن اکنون آمدم وبه تو توسل می کنم، واشعاری را خواند: «متوسل تو شدم و تو را شفیع قرار دادم تا خداوند گناهان مرا ببخشد» ناگاه خوابم برد و لحظه‌ای در خواب حضرت محمد(ص) را دیدم که فرمودند برخیز و به اعرابی خبره بده که خداوند او را بخشید./997/پ202/ف

انتهای خبر / Rasa News :: خبرگزاری رسا

لینک مطلب: http://www.rasanews.ir/ NSite/FullStory/?Id=234214

توجه: با انجام اصلاحات